Når brann, flom eller andre akutte skader skjer på historiske bygg, er det ikke alltid bygningseiere og -forvaltere har oversikt over hva som kan gjøres for å sikre minst mulig skade på bygg og interiør. Det er også tilfeller der brannvesenet ikke får tak i eierne mens hendelsen pågår. Denne akutte fasen skal NIKU nå bistå eiere, forvaltere og brannvesenet.
Fra og med mai i år kan eiere, forvaltere og brannvesenet komme i kontakt med NIKU i akuttsituasjoner som omfatter kirker og verneverdige bygg.
– Telefonen blir døgnåpen og når du ringer får du svar fra en av våre konservatorer, forteller avdelingsleder for konservering i NIKU, Kjersti Marie Ellewsen.
NIKU har arbeidet over flere år med restverdiredning i historiske bygg, og det er denne ekspertisen som i enda større grad skal komme eiere og forvaltere av historiske bygg til gode gjennom bistand til brannvesenet.
– Riktig oppfølging kort tid etter brann, flom eller andre akutte hendelser er viktig for å ivareta kulturhistoriske verdier. Det kan være materialer, utforminger, tilstand eller plassering som gjør at objektet krever særskilt behandling for å ikke skades ytterligere, forteller Nina Kjølsen Jernæs, som leder NIKUs restverdiredningsarbeid.