I 1916 bygde Christiania seilduksfabrikk et nytt administrasjonsbygg i Fossveien 24, øverst på Grünerløkka. Administrasjonsbygningen er oppført i upusset tegl i tre etasjer med fasade og hovedinngang fra Fossveien. Den er ikke prangende, men et tydelig markert inngangsparti utført i granitt med tunge eikedører signaliserer at dette ikke er arbeidernes bygning.
I andre etasje ble det innredet et direksjonsrom som trolig sto ferdig til bedriftens 60 års jubileum. Nettopp dette rommet skulle være et ansikt utad, en bekreftelse på at Christiania Seildugsfabrik var i tiden. Elektrisiteten, møblene, det kostbare teppet og det importerte tapetet oste av selvfølelse, makt og alvor. Rundt styrebordet satt menn som fremforhandlet kontrakter med kunder og arbeidsavtaler med de nesten 1000 ansatte, storparten av dem kvinner. Fra rommet i Europas ytterkant sto man i forbindelse med hele verden.
Historien om seilduksfabrikken på Grünerløkka kommer ikke lenger enn 1960, da ble fabrikken flyttet og lokalene kom i de påfølgende årene til å huse en rekke private virksomheter, alt fra grossister til skoler og småindustri. I 2003 flyttet kunsthøgskolen inn i fabrikklokalene. Direksjonsrommet forble imidlertid urørt med sin historie.
Vi på seilduken
Urørt frem til 2017, da prosjektet "Vi på seilduken" ble etablert med bygningsvernrådgiver Sjur Harby som prosjektleder. Sentralt i prosessen sto Eiendomsselskapet Seilduksfabrikken DA som i dag eier og forvalter bygningsmassen. Formålet; ta vare på rommet. For her var et originalt linoleumsgulv, en forgylt lysekrone, et 21 kvadratmeters tyrkisk teppe, et unik gyllenlærinspirert tapet og et høyst borgerlig møblement. Et unikt rom det ikke finnes maken til og historien om et rom hvor det moderne arbeidslivet ble meislet ut. Les mer om inventaret