Moderne møbler
– Konservator og tidligere direktør for Oslo bymuseum, Trond Gjerdi, sa en gang noe slikt som at møbelproduksjonen teknisk sett nådde sitt høydepunkt i første halvdel av 1900-tallet. Møblene fra Christiania Seildugsfabriks direksjonsrom er et ypperlig eksempel på denne påstandens riktighet. Riktignok er de klassiske periodene innen rokokko og klassisisme høydepunkter i sammensmeltingen av håndverk, formgiving og tradisjon, men akkurat på den tekniske siden er kombinasjonen av moderne fagarbeidere, maskineri og design som skjedde i bred skala fra slutten av 1800-årene ganske fullkommen hva gjelder teknisk utførelse – en utførelseskvalitet kun de ypperste håndverkere kunne utføre 100 år tidligere. Sammentapningene for eksempel er utført maskinelt med fres og dermed også på millimeteren nøyaktige og like fra stol til stol. I og for seg serieprodusert og samtidig preget av god design. I dette tilfellet en sammensmeltning av eldre jugendstil og moderne klassisisme. Moderne med henblikk på året 1916 da direksjonsrommet ble innredet.
Førsteklasses mahogni
– Møblene er laget av førsteklasses mahogni, antagelig fra Honduras som den gangen fremdeles var å få tak i. Trekket er som nevnt i grønnfarget lær. Den gang ble det brukt anilinfarge for å farge læret og datidens ekte anilinfarge er utsatt for bleking samtidig som lær gjerne og mørkner med tiden. Heldigvis er partier av trekket på slike møbler skjult mellom overgangen rygg og sete og i bretten bak stiftene slik at vi kan få et inntrykk av den opprinnelige fargen, som er relativt uberørt av slitasje, forurensning og falming.
Kjølig grønnfarge
– Fargen har jeg målt med fargemåler og den viser stort sett en litt kjølig, mørk grønnfarge – en del innslag av blått. Den varierer litt i nyanse som et resultat av at dette er utført for hånd, i motsetning til dagens fabrikkmessige produksjon. Når det nå skal velges ny farget hud er det i dag nokså begrenset utvalg å velge i. Jeg har innhentet en del prøver og festet meg ved to grønnfarger som jeg mener kan gjøre nytten. Den ene er en mørk (grå) kjølig grønn, den andre er mørk og noe varmere. En klarere renere grønn vil antagelig skjære veldig ut fra den opprinnelige fargen og det bør også tas hensyn til alderspreget på både møbler og rom. Da tror jeg en av disse vil fungere heller enn å gå i retning renere grønt. Jeg har landet på den kjøligere som går mot blått og det viser seg at den matcher det opprinnelige læret meget godt.
Treverket
– Overflaten på treverket er lakkert. Med tiden har lakken krakelert på samme måte som gammel celluloselakk. I dette tilfellet er det årsak til mye hodebry og undring fordi celluloselakk for møbler først kom på markedet etter 1923. En innledende hypotese var at møblene må ha blitt opplakkert. Det kan tydelig skilles ut et underliggende tynt lag som antagelig er skjellakkbasert. Derpå finner vi et svært blankt, men krakelert overflatelag. Ser man på innsiden av armlenene på sofaene med fast stopping så skjønner vi imidlertid at denne lakken er påført før møblene ble stoppet. Følgelig er den opprinnelig og hvordan kan det da være celluloselakk når møblene etter all sannsynlighet skriver seg fra 1916?
«Sapon»
– D.S.Hectors autorative Kemisk-Teknisk Receptbok i utgave fra 1919 gir antagelig svaret. Her opptrer celluloselakk, men ikke som den senere møbellakken, men som «Sapon eller selluloidlakk» - en forløper for den senere celluloselakken. Dette var en løsning av celluloid i aceton og amylasetat og fremheves nettopp fordi den ikke blir matt med tiden. Og det stemmer langt på vei her, samtidig som det kan forklare den karakteristiske krakeleringen som er så typisk for den senere celluloselakken. Ulempen med denne lakken var at den hadde et lavt tørrstoffinnhold og derfor ikke lot seg påføre tykt. Normalt ble den benyttet på f.eks. eikemøbler som skulle ha en tynn og halvblank finsish uten porefyll som underlag. I dette tilfellet tror jeg det problemet ble løst ved først å glatte treverket mye og deretter påføre et bunnlag med skjellakk. Resultatet er i hvert fall at overflaten fremstår veldig lik celluloselakk slik den kjennes fra midten av 1920-årene og senere. Så vi kan vel kanskje kalle dette en eksperimentell overflatebehandling og et hint om at produsenten ønsket å ligge i forkant hva gjelder teknikk?