Vi ønsker gjerne å tenke på funksjonalismen som en periode der husene var med flate tak, store vindusflater, stålrør og overflater malt i hvitt. Dessverre er det en tolkning som er blitt videreformidlet i senere års postfunkis-arkitektur. Sannheten er nok så langt fra dette «glansbilde».
Alf Bjercke (1851-1993) var en pioner i norsk fargeindustri. I januar 1880 åpnet han fargehandel på selveste Carl Johan. Bjercke var en dyktig kremmer og lyktes straks å gjøre seg et navn. Viktig var å reklamere for produktene. Noe som ble gjort fra første dag. Sett i perspektiv var firmaet tidlig med å utarbeide en langsiktig markedsstrategi.
I 1915 laget billedhuggeren Andreas Enderlé «en humørfylt malergesell». Statuen forestilte en smilende mann med halvlangt hår, bart og fippskjegg. Han fikk straks kallenavnet «Maler´n til Bjercke». Maler´n ble en av landets mest kjente firmafigurer og prydet kataloger, malingsbokser, pluss øvrig reklamemateriell. Under en internasjonal reklamekongress i London 1933 ble firmaets foredrag at på til løftet frem som et av de mest interessante.
For å nå ut til forbrukerne utarbeidet man reklamekampanjer og slogans, som «God maling. Godt humør.» Alf Bjercke skjønte også viktigheten av arkitektens betydning. Å få de til å bruke produktene styrket markedsandelene. I 1938 fikk norske arkitekter tilsendt en mappe med forslag på fargesetting av kjøkken. De var alle oppkalt etter blomster, deriblant tulipan, valmue og blåklokke.
Illustrasjonene viste kjøkken malt i ulike fargekombinasjoner. «Smørblomst-kjøkken» var med vegger og skap i Korngul Oxan-oljemaling (nr. 281). Tak, dør, vindu og skapdører derimot ble malt i Lys korngul (nr. 294). En elegant kontrast var dør- og vinduskarm, samt håndtak i Grågrønn (nr. 296). Fargekombinasjonen var meget typisk for 1930-årene og var å finne på utallige produkter. Til det hvite Margarit-kjøkken var gult en sprek kontrast. Men det var ikke hvilken som helst gul, men Funkisgul.