Vi må 82 år tilbake i tid for å finne starten på håndverksbedriften som har satt tydelige spor i norske interiører. I 1938 var arkitektene Arnstein Arneberg og Magnus Poulsson på besøk på Semb gård på Biri. Arneberg pleide å tilbringe feriene på nabogården Svennes, og de hadde blitt invitert til selskap hos Klare Schee som nylig hadde begynt å eksperimentere med veving av tapet.
Julenek på veggene
Håndarbeidet veving hadde alltid vært en tradisjon på slektsgården Semb, og det var derfor ikke så rart at Klare Schee i 1938 prøvde seg på å veve med andre materialer enn det som var vanlig. Det første tapetet ble laget av julenek og plassert på veggen i spisestua på gården. Hun syntes selv at det var et spesielt pent skinn i tapetet, og hun inviterte derfor til selskap for å vise det fram. Arneberg og Poulsson var så begeistret at de bestemte seg for å bruke halmtapetet i sitt prestisjeprosjekt, Oslo Rådhus.
Klare Schee tok egenhendig tapetrullene med seg på toget til Oslo, leide en visergutt og ei håndkjerre for å frakte rullene fra Østbanen til byggeplassen. Leveransene til rådhuset la grunnlaget for at tapetproduksjonen ble en hovedgesjeft på gården, og en designsuksess var født.