Bygningen forekommer på et kart over Egenesløkken fra 1868 og må da ha vært ganske nyoppført. På kartet ligger den på en liten høyde med vid utsikt utover og mot byen. Paviljongen inngikk i det imponerende, engelske parkanlegget som Kielland hadde anlagt etter gartneren Poul Holst Poulssons tegninger. En rest av dette finnes fremdeles bevart rundt husene.
Ragna Gudfrida
Espens egen familie entrer denne historien i 1913. Året før hadde hans oldefar, boktrykker Jacob Dreyer og konen Ragna Gudfrida, kjøpt deler av Holme-Egenes for å bygge seg en villa. Men, Ragna Gudfrida mente at husdyrholdet i nabolaget førte alt for mange fluer med seg, så derfor solgte de tomten videre temmelig raskt, men beholdt og demonterte paviljongen som sto på den.
Ifølge tradisjonen var det hun som ivret for og bekostet arbeidet. Da «Dreyerstykket» ute i Høle ble innkjøpt rundt 1917, ble paviljongen pietetsfullt gjenoppført der uten synlige endringer.
– Det må ha vært rundt 1920, sier Espen.
Senere på 1920-tallet ble den tilbygd et kjøkken og et soverom slik at den bedre kunne benyttes som sommersted. Denne funksjonen har paviljongen fremdeles.
Under krigen
– Under krigen flyttet familien ut til Høle og bodde der fast i lengre perioder, sier Espen.
– Da ble det gjort mindre bygningsmessige endringer innvendig for at de skulle holde varmen, men disse medførte ikke varige inngrep i bygningen, bortsett fra at mye av dekoren forsvant. Jeg har senere fjernet den innvendige taksenkningen og hentet den opprinnelige himlingen over tilbake. Nå står det utvendige for tur.
Høy autentisitet
På hver side av dørene på nordveggen, samt på øst- og vestvegg, er de originale vinduene fremdeles bevart, utført med så smale jernsprosser at det på avstand skaper inntrykk av å være en åpen og luftig paviljong. Geriktene rundt disse er høvlet og utstyrt med fine sveitserstildetaljer.
Ytterveggene er inndelt i en lavere brystning med stående høvlet panel (overligger og underligger), dernest en liggende, profilert list som skiller den fra liggende, maskinlaft med profilerte kanter opp til takskjegget.
På et fotografi fra Holme-Egenes i 1878 er bygningen malt i to farger, der brystningen var mørk og resten av veggen holdt i en lysere farge med hvite gerikter og løvsagsarbeider. Eldre bilder viser også at de gjennombrutte partiene var ytterligere poengtert med malt strekdekor.
Borte, borte
Forenklingen som skjedde under krigen gjør at paviljongen i dag kan minne litt om en amerikansk bungalow med sitt uttrukne valmtak og veranda som følger huset rundt på tre sider, men som opprinnelig omsluttet hele bygningen.
Fra mellomkrigstiden er det i familien eie også bevart flere filmopptak som ikke bare forteller om glade sommerdager, men også dokumenterer paviljongens utseende. Oppsummert finnes det altså svært gode kilder som kan legges til grunn for en rekonstruksjon.
Fylkeskommunen på banen
I 2020 fanget paviljongen også interessen til Rogaland fylkeskommune. Karl Emil Sødergren ble kontaktet og dro på befaring.
Han oppfordret Espen til å kontakte byantikvaren i Sandnes, for paviljongen var verken notert i SEFRAK-registeret eller tatt med i kommunens kulturminneplan.
– Det var kanskje ikke så stort beløp fylkeskommunen kunne bidra med, men det understreker at vi mener alvor når vi sier at dette tilsynelatende unnselige, lille bygget forteller viktig historie. Ikke bare lokalt på Høle, men også regionalt, og gjennom tilknytningen til Alexander Kiellands forfatterskap, også nasjonalt.
– Førsteinntrykket mitt var at dette var en litt rar hytte. Du stanser opp, undrer deg kanskje over de overdrevne takutstikkene og vinduene som har sprosser i jern. Heller ikke formen er helt alminnelig med sitt opprinnelige helvalmede tak. At den er et ektefødt barn av sveitserstilen, er lett å fastslå, men uttrykket er likevel moderat, forteller han.
To Byantikvarer
Også Byantikvaren i Stavanger har fattet interesse for den spesielle paviljongen. I deres lokaler i Stavanger sentrum sitter Hanne Windsholt. I fjor skrev hun følgende brev til Espen: