Stavanger-arkitekten Lars Storhaug
Huset er tegnet av den kjente Stavanger-arkitekten Lars Storhaug.
Men Storhaug ble også inspirert av funkis-arkitekturen som kom til Norge rundt 1925. Mot slutten av 1920-tallet gikk han mer og mer over til å tegne en standardisert funkisstil. Huset i Bennetters gate er et godt eksempel på dette.
- Det mest utfordrende med rehabilitering og tilbakeføring er å tenke gjennom hva en kan tørre av endringer, hva boligen «tåler». Og gjerne tenke hva arkitekten med fordel kunne hatt med fra starten, og som da «mangler», og så tilføre dette, forteller Grimnes.
Et tydelig stilelement for funkisperioden var bruken av både stående og liggende kledning, noe Storhaug også tegnet til denne villaen.
- Ofte laget man et «magebelte» på midten som delte stående fra liggende kledning.
Flytte og bevare teakvinduer
Det er lett å få øye på de virkelig fine detaljene ved et gammelt hus. Det som er karakteristisk, som gir huset identitet, må man prøve å ta vare på. I Bennetters gate var det formen på bygningskroppen, og teakvinduene med foringer og vakre blomsterbrett. Teak råtner ikke og disse var fint vedlikeholdt, og med store vindusfag som vender ut mot en uvanlig stor og vakker hage. Supplert med nye store glassfelt, med utgang fra kjøkken og fra spisestue, åpnet mulighetene seg for en mer aktiv bruk av uterommene. Men arkitekten så også andre forbedringsmuligheter for etasjen over.
- Med den fantastiske plasseringen på Byhaugen, savnet familien mer utsikt. Og vinduene kunne med fordel få en litt annen rytme og gjerne samles i «bånd» om hjørnene, som jo var karakteristisk for perioden, forteller Grimnes.
Et stående vindu med ruter i mosaikkmønster markerer hvor trappen inne er. Vinduet er nytt og designet av arkitekten. Eierne er godt fornøyd med dette grepet, som en finner på mange boliger fra denne tidsepoken.
- Vinduet er boligens signatur, godt synlig fra gaten, og vi er vi blitt utrolig glade i det, sier Imme. Herfra ser vi langt, vi ser solen stå opp bak fjellene, og det gir viktig lys inn i en bratt trapp. Det er et løft for boligen.
Også vinduene i stuen gjør bedre nytte nå som de er flyttet på. De bor nå i en bolig som harmonerer godt med hvem de er, en aktiv familie med sans for historie og estetikk.
- Her gir rommene vi liker å oppholde oss i plass nok, og vi har fått bedre utsyn, og mer innsikt i det å bo i et funkishus fra 1932, sier Dirks Eskeland.
- Det er rett og slett en sann glede, her er vi hjemme.