Kakkelovnen
På tross av at man ønsket å holde temperaturen nede i dette rommet, så er en av de første tingene du ser når du kommer inn i rommet en fantastisk hvit kakkelovn. Og den har også en spennende historie.
- Ovnen er et lite mysterium. Den er litt nyere enn huset, og kom sannsynligvis inn her på 1850-tallet.
Kakkelovnen som står der i dag er heller ikke den originale. Når man skulle begynne restaureringen, så stod det en tom nisje der hvor ovnen står, og vi visste ikke at det hadde stått en kakkelovn her, men så kom en kollega fra Blindern med et dameblad fra 1920-tallet som han hadde funnet på loftet til tanten sin. Der fant vi et svart-hvittbilde av dette rommet, og fant en kakkelovn.
Ovnen lot seg identifisere som svenskprodusert, men var umulig å oppspore en tilsvarende en. Men vi klarte å spore opp tre ødelagte kakkelovner av samme type i Sverige, som ble murt sammen. Ovnen er senklassisisisk med glatte flater med et bånd øverst i relieff og blomster.
Stor malerjobb
- Her er det til en viss grad malt opp på nytt, men det var litt av en jobb, forteller Johansen.
Dekoren var bevart i den forstand at hovedpreget fortsatt var tilstede. Problemet var at det i årenes løp var gjennomført reparasjoner som var mindre vellykkede. I tillegg ble det på 1950-tallet lagt inn lampetter og ulike varmeelementer. Da disse ble fjernet var det blant annet store sotskader fra panelovnene. Det gjorde at man bestemte seg for å male opp hoveddekoren på nytt og gjøre det på samme måte som man ville gjort det i 1833.
- Vi hadde utrolig dyktige dekorasjonsmalere her. De hadde et stort bord midt i rommet fullt av pigmenter, lim og kritt og annet man trenger.
Det ble gjort fargeprøver av hver eneste farge som er brukt i dekoren.
- Dette var en vanvittig prosess, og det var så imponerende det de fikk til. Jeg husker at jeg kom inn i dette rommet en dag de holdt på med hovedfargen på veggene som er i dyp rustrød. De prøvde tre ulike farger og blankheter før de endelig fant den rette. En maling som er blandet med dyrelim, altså kokt på dyrebein som bindemiddel.
I himlingen finner man det malte solseglet, og her var det mer av det helt originale fra 1833 som var bevart. Dekoren er vakker når man ser opp, med en hvit kuppel øverst. På de originale tegningene fra rundt 1830 var den malt himmelblå med gule stjerner.
- Vi hadde jo et håp om at det under senere malingslag ville finnes blå maling med gule stjerner, men det gjorde det dessverre ikke. Jens Treider fra prosjektgruppa klatret opp med skalpellen og måtte overbringe det triste budskapet om at det nok alltid hadde vært malt hvitt i kuppelen. Mest sannsynlig var dette fordi man ønsket å reflektere det lyset man kunne få siden dette er et nordvendt rom.