Et nav og et møtested
– Senteret skal og må ha samarbeidspartnere der det er mulig, sier Johan, – men hittil har vi tenkt at særlig håndverkermiljøene står sentralt. De som henvender seg til oss, må vi kunne gi kvalifiserte råd om hvor de kan få god håndverkerhjelp. Derfor har vi et ønske om å stimulere til kontakt mellom og kompetanseoppbygging hos håndverkere, og vi har håp om å få disponere bygningsmasse slik at dette kan skje gjennom et tilbud om et sted å være.
Kolbjørn nikker enig. De andre også, Tone tar ordet.
– Vi skal være allsidige og ha kompetanse til å løse stort sett alle oppgaver som eiere, håndverkere, offentlig forvaltning og andre har behov for. Der vi kommer til kort, skal vi ha bestillerkompetanse og kunne koble på riktige fagfolk. Det nikkes igjen.
– Dessuten håndtere søkeportaler og digitale søknadsskjemaer. For mange stopper det allerede der, sier Kristine. – Det er nok av oppgaver å ta fatt på. Men tjenestene bør ikke koste all verden, mange av dem bør være gratis. Pris er også en terskel for mange. Dermed er vi inne på temaet økonomi.
Begynnelse og slutt
Når vil et prosjekt starte og slutte i regi av Prestegårdslåna? Med andre ord, når vil bygningsvernsenteret involveres, og hvor langt vil de følge opp en privat eier?
– Et prosjekt starter ved første henvendelse til senteret, sier Tone,
– Ved at eier tar kontakt med oss, eller ved at vi selv driver oppsøkende virksomhet. Vi vil kunne bistå med rådgivning fra A til Å i en istandsettingsprosess: befaring, vurdering av fremtidig bruk, tilstandsvurdering, prioritering av tiltak, lage kostnadsoverslag, bistå med søknader om tilskudd, gjennomføring av selve istandsettingen, sluttbefaring og rapportskriving. Men vi må også være den som sier fra når et prosjekt ikke er liv laga. De andre er enige. Det finnes en grense for hvilke prosjekter en eier skal begi seg ut på.