For enkelte representerte bybrann en velkommen mulighet til å fornye byen og få bort mindreverdige bygg fra sentrum. Byene ble slik fornyet, og nye byggeteknikker kom til. Mange av trehusbyene våre er et resultat av byplaner som ble laget etter barokkens idealer om symmetri, akser, luft og åpne plasser. Brede gater ble betraktet som det viktigste forsvaret mot bybranner. Almenninger og akser kunne legges inn for ekstra beskyttelse mot brannspredning – slik som Kjøpmannsgata i Trondheim eller parkaksen i Levanger som delt byen i to og i ytterste konsekvens skulle hindre total nedbrenning.
På 1800-tallet vokste tettstedene raskt i takt med at industrien gjorde sitt inntog i byene samt at effektivisering av landbruket gjorde mange arbeidere overflødig på landsbygda. Dette pågår samtidig med stadig nye bybranner og en gradvis utvikling i byggeskikk. Alt dette gjør at man ser behovet for en ny bygningslov som innføres fra 1896. Heller ikke i denne loven innføres det noen generell murtvang for tettsteder, men det er krav om at trehus ikke kan oppføres i mer enn to etasjer og grunnflaten skal være under 300 m².
Her kommer også krav om at bygg skal skilles med branngavl eller avstand på minst 5 meter. Levanger som vist på bilde er i dag et unikt eksempel på bebyggelse fra inngangen til 1900-tallet. Bare ett år etter den nye bygningsloven ble innført brenner nemlig Levanger ned til grunnen. Bare skorsteiner og noen få hus sto igjen. Det angis i enkelte kilder at barns lek med ild var årsak til brannen, men sikker kan vi ikke være. Dette fører til at byen gjenoppbygges i den korte perioden mellom bygningsloven av 1896 og murtvangsloven av 1904 og man kan nærmest anse Levanger som den siste helhetlige tette trehusmiljøet som ble bygget i Norge.
Trehusbyene trues, forvitrer og forsvinner
Brannkatastrofen i Ålesund markerer et epokeskifte med innføring av generell murtvang. Selv den gang var motstanden mot murtvang stor og omfanget ble dermed noe mindre enn foreslått. Likevel dannet murtvangen et slags sluttkapittel for den tette trehusbebyggelsen. Tapet av trehusbyen Ålesund som var en av de største og viktigste trehusmiljøene i Norge markerer også starten på trehusmiljøenes forvitring. Allerede fra mellomkrigstiden ble det lansert saneringsplaner for flere trehusmiljø i byene. En delvis og midlertidig redning blir at planene var økonomisk omfattende. For omfattende.
Bombing og branner under andre verdenskrig førte til omfattende ødeleggelse av trehusbebyggelse, som går særlig hardt ut over midt- og Nord-Norge. Foruten om den totale nedbrenningen av Finnmark og Nord-Troms kan blant annet nevnes bombingen og brenning av Bodø, Narvik, Namsos, Steinkjer, Molde, Kristiansund, og Elverum.
Utover 50- og 60-tallet kom det økonomiske oppgangstider og dette i kombinasjon med et sterkt moderniseringsønske gjorde det lettere å gjennomføre saneringsplaner. Ambisjoner om å fjerne mindreverdige og helsefarlige bygg til fordel for ordnede trafikkforhold og hensiktsmessig bebyggelse lå som en klam hånd over trehusbebyggelsen. Dette førte igjen til at husene ikke ble vedlikeholdt og de som hadde økonomi til det flyttet. Forlatte hus forverret inntrykket av forfall i trehusmiljøet og mangelen på vedlikehold hadde nok stor betydning for brannsikkerheten.
Da COWI utarbeidet brannsikringsplan for Levanger i 2017 ble samtlige trehus analysert med hensyn til deres brannspredningspotensiale. Det ble konstatert at de fleste bygningene i trehusbyen var velholdte uten tydelige svakheter, men registreringen ga to viktige læringspunkter:
- Normalt og enkelt vedlikehold av bygninger vil bidra til å forsinke brannspredning mellom bygninger. Eksempler på dette er utbedring av løse takstein, maling av fasade eller rengjøring av takrenne.
- Enkeltbygninger i særlig dårlig forfatning, utgjorde risiko for omkringliggende bygninger.
Til tross for ambisiøse saneringsplaner og økende økonomisk og politisk gjennomføringsevne var det nærmest bare i Oslo at planene ble gjennomført i stor skala. Fra slutten av 60-tallet og ut over 70-tallet vokser det fram allianser mellom antikvariske myndigheter, beboere, studenter og andre grupper som utfordrer den modernistiske planleggingsfilosofien. Et nytt syn på den gamle bebyggelsen begynner å spire.
Bybrannsikring vokser fram
Fokus på bevaring av de gjenværende trehusmiljøene økte på 70-tallet, blant annet gjennom prosjektet "Den nordiske trebyen" som var et samarbeid mellom vernemyndigheter i de nordiske land og International Council on Monuments and Sites (ICOMOS). Tanken om at tette trehusmiljø måtte sikres bedre mot brann var helt klart til stede, men materialiserer seg ikke i nevneverdige tiltak.
En milepel for anerkjennelsen av trehusmiljøene som kulturminner kom i 1980 da Røros ble registrert i UNESCOSs liste over verdens kultur- og naturarv. I 1986 bevilget Riksantikvaren penger til sprinkleranlegg i Røros kirke, og tilskudd til ny brannbil. Dette kan vi anse som det første skrittet i den særskilte brannsikringen av trehusbebyggelse i Norge, som vi jobber med i dag. Det ble også laget en delvis brannsikringsplan for Røros, og brannvesenet startet en systematisk registrering av tilstand og bruk av de enkelte eiendommene. Arbeidet ble dessverre ikke fullført.
Fra rundt år 2000 ble fokus på brannsikring av trehusmiljøene intensivert og flere fikk sin egen brannsikringsplan. Blant annet var gamlebyen i Fredrikstad tidlig ute med å få en brannsikringsplan på plass, og her ble også utvendig branndeteksjon testet ut.
Det er lite som motiverer myndigheter til å satse på brannsikring som en ordentlig storbrann. Store branner har også drevet fram brannsikringen av trehusmiljøene våre i nyere tid.
- På formiddagen den 7. desember i 2002 ble Trondheim rystet av brannen i Nordre gate. Det var vindstille og brannen startet et steinkast fra brannstasjonen. Likevel gikk et helt kvartal med lav trehusbebyggelse tapt. Dette var viktige kulturminner i Trondheim og det er uttalt at en del av byens skjel gikk tapt i brannen. Denne brannen var viktig fordi den satte sterke følelser i sving og fordi den ble gransket nøye og dermed ga mange lærepunkter. I granskningsrapporten ble det påpekt at brannvesenet ikke hadde egnede verktøy for å angripe brannen. Innsatsen ble i stor grad utført med strålerør og lignet nok for mye på metodene vi hadde til rådighet på slutten av 1800-tallet.
- I 2014 så hele Norge med vantro på hvordan vinterbrannene herjet med Lærdal så vel som Flatanger og Frøya. Disse minnet oss om at bybranner i ordets rette forstand ikke er et tilbakelagt kapittel. Disse brannene er nøye gransket og ga flere lærepunkter enn hva som her kan nevnes, men viktigst for bybrannsikringen var nok hvor tydelig det ble hvilke ekstreme brannspredningsmekanismer som kan oppstå under gitte værforhold.
Store branner og økende fokus på bevaring i tillegg til regjeringens krisepakke etter finanskrisen har ført til at stadig flere trehusmiljø har en brannsikringsplan og mange tiltak er gjennomført. Masteroppgaven brannsikring av tette trehusmiljø fra 2020 kartla og analyserte blant annet 60 brannsikringsplaner som til sammen dekket ca. 60% av trehusmiljøene i Norge. Det er en økning fra 2014 da bare 27% av trehusmiljøene hadde en brannsikringsplan. Flere kommuner har nå søkt om midler til utarbeiding av brannsikringsplaner i 2021.
Utfordringer og suksesskriterier – i dag og i framtiden.
Over hele landet er det i dag vilje til brannsikring og engasjement rundt arbeidet, både på statlig nivå, i kommunene og blant beboere. Til tross for planer og tiltak fortsetter imidlertid gamle trehus og brenne, og det vil de også gjøre i framtiden. I perioden 2016-2020 registrert brannvesenet 392 branner (inkl. komfyrbranner) i verneverdig tett trehusbebyggelse. Med mindre antall branner reduseres vil 1 av 4 bygg i tette trehusmiljø oppleve et branntilløp fram mot år 2100.
Man ser at uklare rammebetingelser gjør at ansvaret og følgelig finansiering av bybrannsikring ofte blir opp til den enkelte kommunes prioritering. Resultatet er at de trehusmiljøene som anses viktig for kommunen lettere blir prioritert. Der hvor trehusmiljøet utgjør sentrum eller en turistattraksjon oppleves det viktigere å brannsikre.
Kommuner som har blitt rammet av ødeleggende branner eller som har områder av særlig høy antikvarisk verdi synes også å prioritere brannsikring høyere i form av kommunal finansiering. Fortsatt fokus på framsnakking og formidling av kulturminneverdien trehusmiljøene innehar, ikke bare de største og mest kjente, vil sannsynlig gi økt motivasjon og vilje til brannsikring.
Norge er i en særstilling når det kommer til praktisk brannsikring i verneverdige områder. Andre land har i større grad fokusert på kartlegging og risikoanalyse, mens vi i Norge har tatt en mer pragmatisk tilnærming – dog på godt og vondt. Mange tiltak er prøvd ut og noen erfaringer har vært dyrekjøpte.