Påvirkningen kom til Agderkysten fra Frankrike, England og Danmark og var kjennetegnet bl.a. av et nesten ufravikelig krav til symmetri og bruk av klassiske motiver. Det er gjerne de stilmessige prakteksemplarene som Arendal gamle rådhus som trekkes frem for å vise empirens gjennomslagskraft på sørlandskysten.
Krigs- og nødsårene på begynnelsen av 1800-tallet hadde imidlertid skapt store klasseforskjeller og det var ikke for hvem som helst å bygge store trepaleer i tidens stil. Hvordan skulle den vanlige mann og kvinne bygge for å være moderne?
Til og begynne med prøvde en å tilpasse de tradisjonelle svalgangshusene, som så å si hadde vært enerådende som bolighus i kystområdene gjennom 16- og 1700-tallet, til de nye idealene. På små hus beholdt en to-romsplanen og svalen, men "snudde" huset slik at huset fikk en lengderetning der gavlen ikke lenger representerte hovedfasaden. I den nye "langfasaden" kunne en så plassere vinduene til kjøkken og stue, som regel to til stuen og ett til kjøkkenet. Noe prangende stilrent og symmetrisk representerte dog ikke denne hustypen.