Du deler kanskje også de fleste sine forestilling om opphavsmennene bak disse beboelige smykkeskrinene? - “Han Ola var så flink med hendene sine, ser du, han tilbrakte timesvis i snekkerboden og skar de fineste utsmykninger”. Slik var det neppe. I det minste, ikke alltid.
“Han Ola” eller “han Lars på bygda” kunne nok stå for både oppføring og utsmykning i blant, og det fantes også arkitekttegnede sveitservillaer utført av dyktige håndverkere, men en stor del av sveitserhusene spredt utover det ganske land ble masseprodusert. I følge gjengs oppfatning er ferdighuset et produkt av 1960 og -70-tallet, men vi har faktisk hatt produksjon og eksport av ferdighus i Norge siden omlag 1880.
Sveitserstilen var svært populær på slutten av 1800-tallet og i begynnelsen av 1900-tallet, og med utgangspunkt i denne stilen ble det etablert en innbringende ferdighusindustri for både eksport og hjemmemarked. Vi skal se litt nærmere på hva som kjennetegner et sveitserhus, og hvorfor nettopp denne typen hus ble så populær i Norge på 1800-tallet.
Sveitserstilens kjennetegn
Sveitserhuset er mest kjent for sin rike dekor i form av blondeborder, innrammede vinduer, profilerte bord og søyler, og, ikke minst, det forseggjorte løvsagsarbeidet i møner og konsoller. Utrykket “snekkerglede” betegner nettopp denne mønepynten og de dekorative konsollene.
Selve huskonstruksjonen var forholdsvis enkel: det hadde et saltak med bratte vinkler - på samme måte som et typisk pepperkakehus - og den bratte takvinkelen muliggjorde større romhøyde og større vinduer som gav mer lys og luft. Husene hadde store takutstikk som beskyttet den dekorative “snekkergleden” mot vær og vind. Veggflatene ble gjerne brutt av dekorative gesimsband, og vinduene ble pyntet med listverk og annet prydverk. Gavlene og de konstruktive leddene som bjelker, sperrer og stolper var fremhevet, og sveitserhuset hadde ofte høy grunnmur. Spir og tårn var ikke uvanlig og mange av de flotteste utgavene var utstyrt med altaner og glassverandaer. Disse hadde gjerne store vindusflater med innfelt farvet, og noen ganger mønstret, glass. Sveitserhusene var ofte malt utvendig i tre farger, med en hovedfarge på selve huset, og ytterligere to farger for å fremheve konstruktive ledd og det dekorative listverket. Etterhvert ble også hvit en vanlig farge.