I dag finnes det rundt 20 praktiserende gipsmakere her i landet og faget regnes som et verneverdig håndverksfag. Maths er medlem av Norsk gipsmakerforening, en fagforening for profesjonelle gipsmakere.
Han gikk i lære hos en gipsmaker i Oslo før han startet eget firma for ca. 12 år siden.
- Jeg fant etter hvert ut at jeg ville tilbake til Kornsjø og roen her ute. Dermed bestemte jeg meg for å etablere gipsmakeriet her. Det er uansett endel reising i dette faget, så det spiller for så vidt ikke noen rolle hvor man holder til, forteller Maths.
- Men det er jo et litt ensomt yrke for meg som driver alene, så jeg passer på å være sosial på fritiden, smiler han.
På verkstedet har han en samling fargerike gispfigurer fra 1950-tallet, som har fått hedersplass i et glasskap. Han løfter ned et hode fra en annen hylle og ser seg selv som 18-åring.
- Jeg må si originalen er bedre, spøker
Variert og kreativt
Gipsmakeryrket er kreativt, og man har bruk for gode tegne-ferdigheter og kunnskap om arkitektur og kunsthistorie.
- Alle kan for så vidt støpe med gips. Det er ikke der utfordringen Kunsten er å lage gode former, som ikke vrir seg og som kan brukes om og om igjen uten at resultatet forringes, forklarer Maths.
Han har en stor samling former i verkstedet. Både former han selv har laget og former han har kjøpt fra andre gipsmakere, som har pensjonert seg. I tillegg til å produsere ting som rosetter, stukkaturlister, skulpturer, søyler og ornamenter i gips utfører håndverkeren også restaureringsoppdrag; han både reparerer og rekonstruerergipsarbeider. Gipsmakere samarbeider også med billedhuggere om å lage modeller, som benyttes når man skal støpe skulpturer i metall.
- I Oslo finnes det utrolig mange leiligheter og bygårder med flotte gipsarbeider. Ofte tenker man på hvite takrosetter og lister, men sannheten er at de som regel var malt i opptil flere farger, og gjerne med Ved restaureringsoppdrag finner jeg ofte original maling bak tykke lag kalkmaling, forteller Maths.