Fargen er en viktig del av husets arkitektur. Valg av farge kan foretas ut fra en ren estetisk vurdering, ut fra det som oppfattes som tidstypisk for bygningen, eller det kan foretas en antikvarisk rekonstruksjon av den originale, opprinnelige fargepaletten.
Det er lite som er enklere å endre ved en bygning, enn utvendig farge. Maling slites og må fornyes med få års mellomrom. Moten skifter, og eldre hus har som regel vært malt i ulike farger gjennom tidene. Dagens farger kan være langt fra de opprinnelige. Nøyaktig kunnskap om fargevalg på en bygning, får en først ved nærmere undersøkelse av huset. Dette gjøres ved at det lages en fargetrapp som avdekker alle lag maling fra innerst til ytterst.
Få bygninger har som nevnt, beholdt sine opprinnelige farger. Bildeeksemplene nedenfor viser ikke nødvendigvis bygningene slik de opprinnelig så ut, men eksemplene er valgt ut fra det en vet om typisk fargebruk for den aktuelle stilepoken.
Hva bestemmer fargen på et hus?
Tradisjonelt har farge vært brukt til å understreke og fremheve en bygnings form og detaljer. Et malingsskikt beskytter også treverket bak mot klimatiske påkjenninger og nedbryting.
Maling representerer en utgiftspost for huseieren, både i form av materialer og arbeid. Tradisjonelt har malingen vært forbeholdt de viktigste bygningene på en eiendom, mens uthus og sjøhus i mange tilfeller har fått stå ubehandlet. I innlandet har også bolighus vært umalt.
Tidligere var det stor prisforskjell på fargepigmenter, noe som også avspeilte seg i bruken av farger. Dyre pigmenter var prøyserblått og blyhvitt. Billige pigmenter var de såkalte jordfargene: engelskrødt, oker, umbra og siena.
Valg av husfarge kunne brukes som middel til å signalisere eierens økonomiske og sosiale stilling i samfunnet. En velstående huseier malte sitt hus i dyre motefarger basert på blyhvitt, f.eks. pastellfarger som etterlikner sandstein, kalkstein og marmor. Det var ellers vanlig å male husets hovedfasader i moteriktige farger, men la mindre fremtredende fasader male i billigere jordfarger.
Uthus var enten umalte eller ble malt med maling basert på billige pigmenter, som regel oker eller engelskrødt.Folk med begrensede midler malte husene sine engelskrøde eller okergule og lot gjerne den minst fremtredende veggen stå umalt.
Forbildet for norske trehus på begynnelsen av 1800-tallet var Europas steinarkitektur. Lyse farger som etterliknet naturstein ble benyttet fram til midten av århundret. Med historismen og svetiserstilen i andre halvpart av 1800-tallet endres moten. Nå tas jordfarger i større grad i bruk også for mer påkostede hus. Etter at sinkhvitt ble introdusert rundt 1860 blir det mer og mer vanlig at hus males helt hvite. Sinkhvitt var vesentlig billigere enn blyhvitt, som i tillegg var et svært giftig pigment. På begynnelsen av 1900-tallet ble pigmentet titanhvitt utviklet. Titanhvitt består av titandioksid som utvinnes av ilmenitt. Pigmentet i moderne hvitmaling inneholder titanhvitt.
Fargebruk gjennom tidene
Hus før 1800
Fram til ca. 1700 var hus som regel ikke panelt og heller ikke malt. I løpet av 1700-tallet blir det vanlig å panele tømmerhus, og fra da av ble også husene malt, i alle fall i byer og tettsteder. Til å begynne med er forbildene nordeuropeiske teglsteinshus, og fargevalget er først og fremst engelskrødt og oker med eventuelt blyhvitt listverk.
Fra midten av 1700-tallet endrer bildet seg. Under innflytelse av rokokkoen males husene nå i lysere pastellfarger. Forbildet er europeiske bygninger i sandstein, kalkstein og marmor.
Klassisisme og empire – 1800-1840
Fra midten av 1700-tallet endrer bildet seg. Under innflytelse av rokokkoen males husene nå i lysere pastellfarger. Forbildet er europeiske bygninger i sandstein, kalkstein og marmor.
Fargepaletten fra forrige periode brukes fortsatt under klassisismen og empiren. Fremdeles er det europeisk steinarkitektur som er forbildet. Fargesettingen av hus kan deles i tre grupper:
1) Mørkegrått panel i kombinasjon med lysere listverk,
2) hvitt, blekrødt eller blekgult panel i kombinasjon med varmgrått listverk og
3) lys, sandfarget panel i kombinasjon med listverk i lysere eller mørkere nyanser av samme farge.